FREE MY & SG DELIVERY | NEXT DAY DELIVERY (KL/SELANGOR)

85 Teka-Teki Lawak: Terbahak-bahak dengan Kejenakaan

thumbnail for 85 Teka-Teki Lawak: Terbahak-bahak dengan Kejenakaan
Table of Contents

Ingin menambahkan sedikit keceriaan dalam hari Anda yang melelahkan? Kami telah menyediakan teka-teki lawak yang tidak hanya akan membuat Anda tertawa, tetapi juga mengasah otak.

Artikel ini akan memandu Anda melalui dunia teka-teki yang penuh kejenakaan, yang sempurna untuk menghilangkan stres dan menambah kegembiraan di setiap perhimpunan. Jom ketawakan bersama!

Ringkasan

  • Teka-teki lawak dan teka-teki bodoh dalam koleksi ini membantu menghibur serta mengasah otak, dengan jawapan yang lucu dan memerlukan pemikiran kritis.
  • Teka-teki dalam koleksi ini sesuai untuk semua peringkat umur, meningkatkan interaksi sosial dan ikatan antara keluarga dan rakan-rakan melalui ketawa bersama.
  • Melibatkan diri dengan teka – teki dapat merangsang daya kreativiti dan pembelajaran, serta memberikan cabaran mental yang menyeronokkan.

Jenis Teka-teki

Teka-teki terbahak seperti yang akan disebutkan dalam blog ini datang dalam pelbagai jenis, termasuklah teka-teki lawak dan teka-teki bodoh yang pasti mengundang gelak tawa. Teka-teki ini boleh menjadi hiburan yang menyeronokkan untuk semua peringkat umur.

Teka-teki lawak

Teka-teki lawak adalah sumber keceriaan yang tak terkira. Mereka bukan sekadar untuk ketawa bersama, tapi juga menstimulasi otak dengan cara yang unik dan menyenangkan. Melontarkan teka-teki bodoh kepada rakan boleh menjadikan suasana lebih meriah dan mencipta tawa yang berkekalan.

Teka-teki lucu Melayu seringkali mengandungi punchline yang tak terduga, menjadikan setiap tebakan pengalaman yang penuh kejutan.

Kegembiraan yang datang bersama teka-teki lawak membantu melupakan masalah sejenak. Dengan setiap tebakan, minda kita terpaksa bekerja keras untuk mengungkap jawapan logikal di sebalik kelucuan tersebut.

Koleksi teka teki senang dan teka-teki susah gila memberi peluang kepada kita untuk mengasah kebolehan mental kita dalam suasana santai. Bukan sahaja anak-anak, tetapi orang dewasa juga boleh mendapat manfaat dari keasyikan mencari jawaban-jawaban teka teki bodoh twitter yang kadangkala tak masuk akal tapi sangat menghiburkan.

Teka-teki bodoh

Sekarang, mari kita alihkan perhatian kepada teka-teki bodoh yang mampu membawa gelombang tawa dalam sekelip mata. Koleksi ini bukan semata-mata tentang soalan yang tiada makna, tetapi ia menguji kecergasan otak dengan cara yang kocak dan menghibur.

Meskipun dianggap ‘bodoh’, teka-teki ini sebenarnya penuh dengan punchline yang mengejutkan dan sering kali memerlukan pemikiran yang kritis sebelum menyampaikan jawapan yang tidak terduga.

Jawapan yang kelakar dari teka-teki susah gila ini seringkali membuat orang tersenyum lebar bahkan tergelak-gelak. Mereka menjadi bahan lawak yang sempurna untuk kumpulan kawan atau acara keluarga, memupuk suasana keceriaan sambil merapatkan hubungan antara satu sama lain.

Teka-teki bodoh juga mengajak kita untuk melihat dunia dari perspektif berbeza, di mana humor dan logika berpadu menjadi satu bentuk hiburan yang unik dan menyenangkan.

Teka-teki Lawak yang Boleh Buat Anda Gelak

Teka-teki lawak yang boleh buat anda gelak

Berikut adalah senarai teka-teki lawak yang pasti akan membuat anda gelak terbahak-bahak. Dari teka-teki yang menghiburkan hingga teka-teki bodoh namun logik, pasti anda akan menikmati setiap satu teka-teki tersebut!

  1. “Mula-mula aku buka baju, lepas tu aku sapu bedak, setelah badanku disapu bedak, aku pun terjun kedalam tasik. Lalu aku mandi. setelah selesai mandi, aku pun naik dari tasik. Siapakah aku? Jawapan: Pisang Goreng.”
  2. “Apakah hidupan yang masa kecilnya berkaki 4, bila besar berkaki 2 kaki dan bila tua pula berkaki 3? Jawapan: Manusia!
  3. Soalan: “mengapa perempuan pakai makeup” Jawapan: “supaya berbeza dgn lelaki”
  4. Dalam banyak-banyak hantu, hantu apa yang pandai bersilat? Jawapan: Hang Tuah
  5. Lima pasang stokin direndam di dalam laut merah. Setiap pasang stokin itu berwarna putih, hijau, biru, kuning dan hitam. Apa akan terjadi kepada semua stokin tersebut? Jawapan: Stokin itu akan basah lah.
  6. Dalam banyak-banyak cecair, cecair apakah yang akan menjadi beku apabila dipanaskan? Jawapan: Telur
  7. Dalam banyak-banyak kuih, kuih apakah yang orang makan tepinya sahaja? Tengahnya tidak dimakan. Jawapan: Kuih Donut
  8. Aku berjalan di tepi pantai, diatas pasir tanpa mencecah air. Bila aku toleh kebelakang, tiada kesan tapak kakiku. Kenapa? Jawapan: Aku berjalan secara mengundur!
  9. Seekor lembu menghadap utara, kemudian pusing ke kanan 180 darjah, kemudian 270 darjah ke kiri. Ke arah mana lembu itu menghadap sekarang? Jawapan: Ke bawah! Ia masih menghadap ke bawah dan memakan rumput.
  10. Kenapa doktor bedah kalau melakukan pembedahan mulutnya ditutup? Jawapan: Kalau matanya yang ditutup, dia tak dapat melihat!
  11. Bila gajah jadi ayam, lalu singa jadi ayam, dan kambing jadi ayam. maka ayam menjadi apa? Jawapan: Ayam jadi banyaklah bilangannya.
  12. Lampu apa yang kalau dipecahkan keluar orangnya? Jawapan: Lampu jiran tetangga kita. Cubalah pecahkan, nanti akan keluar orangnya.
  13. Mengapa guru sejarah selalu botak di bahagian belakang kepala, sedangkan profesor dibahagian depan? Jawapan: Kerana guru sejarah memikirkan masa lampau, sedangkan profesor memikir untuk masa depan.
  14. Apakah benar kita bakal malang jika jumpa dengan kucing hitam? Jawapan: Ia bergantung kepada kedudukan anda sama ada anda manusia atau tikus!
  15. Apakah yang berada diantara langit dan bumi. Jawapan: Mungkin ada banyak jawapan, tapi kat sini jawapan yang dikehendaki adalah “dan”
  16. Apabila suami dapat, maka isterinya pun dapat sama, tetapi bila si isteri yang dapat, si suami tak mendapat sama. Apakah itu? Jawapan: Gelaran Dato. Bila si suami mendapat gelaran Dato, si isteri akan dapat gelaran Datin. Tetapi bila isteri mendapat gelaran Dato, suami tidak mendapat sama.
  17. Jika sebatang pokok dipotong akan menjadi semakin rendah, apakah bendanya yang semakin dipotong semakin menjadi tinggi? Jawapan: Seluar panjang. Bila dipotong ianya akan semakin tinggi.
  18. Tulang seperti ikan, jinjang seperti zirafah. Kadang di atas, kadang di bawah. Kalau salah kedudukan boleh kabur pandangan, kurang pendengaran. Jawapan: Antena TV. Kadang orang pasang kat atas bumbung, kadang pacak jer kat tanah, kalau kedudukan tak betul, gambar pun kabur, suara pun tak ada.
  19. Bila makan pisang, buang kulit, tapi kalau makan kulit, buang apa? Jawapan: Buang tebiat
  20. Pak Ali ada sebuah ladang, tetapi dia nak tanam 2 jenis pokok iaitu getah dengan koko. Untuk memenuhi cita-citanya dia pun tanamlah pokok getah separuh dan pokok koko separuh, Soalannya pokok apa tumbuh dulu? Jawapan: Dua-dua tak tumbuh, sebab dia tanam separuh je.
  21. Ada seorang wanita yang sarat mengandung dan nak bersalin, lalu suami dia bawa isterinya ke hospital. Dia melalui ladang kopi dan lombong bijih timah. Lepas anak dia lahir, dinamakan Fatimah. Kenapa? Jawapan: Sebab anak dia tu perempuan
  22. Badannya keras tapi kurus, tidak mempunyai tangan dan berkepala hitam, Apa tu? Jawapan: Anak mancis
  23. Dalam banyak-banyak kotak, kotak apa yang tak boleh di angkat? Jawapan: Kotak penalti
  24. Bila kita jalan ataupun berhenti, dia tetap jalan. Tapi bila dia berhenti, kita akan mati. Jawapan: Jantung
  25. Tempat ini memberi makanan, minimum dan tempat tidur secara percuma. Tetapi tiada sesiapa pun yang suka tinggal di sini. Manakah tempat ini? Jawapan: Penjara
  26. Haiwan apa macam kucing tapi kecil daripada kucing? Jawapan: Anak kucing.
  27. Mee apa paling berat dalam dunia? Jawapan: Mee wantan (One tan)
  28. Benda apa yang lebih kecil dari kuman? Jawapan: Anak kuman.
  29. 4 orang awek share satu payung ketika berjalan. Kenapa sorang pun tak basah? Jawapan: Sebab tak hujan.
  30. Perkataan apa yang dieja salah dalam kamus? Jawapan: SALAH
  31. Bila masa yang anda teruskan ketika merah, pastu berhenti ketika hijau? Jawapan: Ketika makan tembikai.
  32. Dalam kalendar setahun, ada bulan yang ada 30 hari, dan ada bulan yang hanya ada 31 hari. Jadi, berapa bulan yang ada 28 hari? Jawapan: Semua bulan la.
  33. Ada ekor bukan binatang, ada kepala bukan manusia. Apa dia? Jawapan: Taugeh.
  34. Saya ada 3 mata, dan satu kaki. Siapakah saya? Jawapan: Lampu Isyarat.
  35. Ianya berasal dari kayu, namun tidak boleh digergaji. Apakah itu? Jawapan: Habuk kayu.
  36. Ramai orang tahu cara membukanya, tetapi tiada siapa pun tahu cara menutupnya. Apakah ia? Jawapan: Telur
  37. Makanan apakah yang di dalamnya ikan, dan di luarnya ayam? Jawapan: Ikan sardin cap ayam.
  38. 4 orang awek share satu payung ketika berjalan. Kenapa sorang pun tak basah? Jawapan: Sebab tak hujan.
  39. Apa benda yang kita boleh tengok dengan cermin tetapi tak boleh ditengok dengan mata kepala kita sendiri? Jawapan: Telinga kita.
  40. Dalam satu pertandingan lumba lari, anda telah berjaya memotong pelari di tempat ke-2. Jadi, sekarang anda di tempat yang ke berapa? Jawapan: Nombor 2.
  41. Dalam banyak-banyak api la kan, ada sejenis api yang tak panas. Api apa tu? Jawapan: Bil api
  42. Macammana nak tahu bahagian belakang atau depan sebatang pokok? Jawapan: Dengan cara menyorok. Kalau kita menyorok mesti menyorok di belakang pokok.
  43. Enjin apa yang dah mati? Jawapan: Ikan arowana (arwahna)
  44. Sukan apa yang hantu tak boleh join? Jawapan: 100m berpagar. Sebab dah kena pagar, takleh nak masuk.
  45. Pokok apa yang betina je takde jantan? Jawapan: Kaktus. Kalau jantan jadi bangtus.
  46. Selain Bosnia, negara apa yang ada bos? Jawapan: Amerika Syarikat. Dah ada syarikat, mesti ada bos.
  47. Masa dia hidup kita menyanyi, masa dia mati kita tepuk tangan. Jawapan: Lilin masa sambut hari jadi
  48. Binatang apa yang paling tua? Jawapan: Kambing sebab ada janggut.
  49. Binatang apa yang tua tapi nampak muda? Jawapan: Kambing baru shave.
  50. Dalam banyak-banyak bunga, bunga apa warna hitam? Jawapan: Bunga tayar.
  51. Anak apa yang sentiasa dipijak-pijak? Jawapan: Anak Tangga
  52. Spaghetti pregnant jadi apa? Jawapan: Prego.
  53. Binatang apa sejak kecil memang tua? Jawapan: Burung Kakak Tua
  54. Donut dengan karipap berkawan baik. Satu hari dorang gaduh. Karipap menangis teruk sebab sedih, tapi donut tak. Kenapa? Jawapan: Sebab donut tiada filling
  55. Benda apa yang kita tengok kejap putih kejap hitam? Jawapan: Penguin jatuh tergoleh.
  56. Dalam banyak-banyak binatang, binatang apa paling kaya? Jawapan: Beruang (ber-wang).
  57. Dua tiga teka teki, air apa paling berani?? Jawapan: Air Terjun
  58. Sotong jika dibelah dua jadi apa? Jawapan: Sotongah.
  59. Dalam banyak-banyak nasi la kan, nasi apa yang boleh bergerak sendiri? Jawapan: Nasi Goreng Pattaya (sebab ada 4 tayar).?
  60. Kenapa siput babi jalan lambat? Jawapan: Sebab dia sibuk fikir dia siput atau babi
  61. Dalam banyak-banyak mi, mi apa yang boleh makan dengan ais? Jawapan: Milo ais.
  62. Kenapa anak babi jalan tunduk? Jawapan: Sebab dia malu mak dia babi.
  63. Apa benda yang kita boleh tengok dengan cermin tetapi tak boleh ditengok dengan mata kepala kita sendiri? Jawapan: Telinga kita
  64. Tempat apakah yang paling kecil? Jawapan: Setapak
  65. Pensil dengan bateri siapa lagi pandai? Jawapan : Bateri. Sebab bateri 3A, pensil 2B
  66. Kacang kalau balik kerja dia cakap apa? Jawapan: Peanut lahh..
  67. Apa persamaan baju dengan telefon? Jawapan: Bila ‘kring’ perlu diangkat.
  68. Kenapa keyboard selalu stress? Jawapan: Sebab dia selalu ditekan.
  69. Tukang apa yang kalau dipanggil, dia menjenguk ke atas? Jawapan: Tukang Gali Kubur.
  70. Macam mana nak tahu kereta Elon Musk power atau tak? Jawapan: Tesla..
  71. Dalam banyak-banyak baju, baju apa yang selalu berfikir?Jawapan: Baju Kemeja. Sebab dia selalu fikir sama ada dia baju ke meja.
  72. Kenapa biri biri jalan lambat?? Jawapan: Sebab kalau jalan cepat jadi buru-buru.
  73. Negara apa paling sejuk? Jawapan: Qatar. Sebab terqatar-qatar.
  74. Apa yang mahal pada BMW? Jawapan: Huruf W. Cuba tukarkan huruf W dengan X. Jadi BMX. Kan dah jadi murah.
  75. Dalam banyak-banyak sungai, sungai apa yang tiada air? Jawapan: Sungai dalam peta.
  76. Dalam banyak-banyak baju, baju apa paling malas? Jawapan: Baju tidur.
  77. Haiwan apakah yang ejaannya mempunyai dua huruf sahaja? Jawapan: Udang iaitu U dan G.
  78. Tahu tak, kenapa rumah perlukan air? Jawapan: Sebab dia haus(house).
  79. Pokok apa yang apabila manusia nampak dia, terus lari? Jawapan: Pokok nak tumbang.
  80. Orang panggil dia lembu, tapi dia bukan lembu. Siapakah dia? Jawapan: Gambar lembu
  81. Apakah yang “Jauh di mata, dekat di hati”? Jawapan: Usus.
  82. Dalam banyak-banyak batu, batu apa yang sejuk? Jawapan: Stone Cold.
  83. Dalam banyak-banyak kereta, kereta apa yang tak ada tayar? Jawapan: Kereta kebal.
  84. Gajah lalu titi patah, selepas itu kambing pula lalu… Apa yang patah pula? Jawapan: Patah balik.
  85. Kuda apa yang tiada kaki? Jawapan: Kuda kepang.

Kelebihan Teka-teki Lawak

Kelebihan teka-teki lawak

Teka-teki lawak memiliki kelebihan dalam menghiburkan, menguji minda dan sesuai untuk semua peringkat umur dalam keluarga. Ia dapat memberikan keseronokan sambil melatih otak mereka yang ingin mencuba menyelesaikan teka-teki tersebut.

Menghiburkan

Teka-teki lawak menjadi sumber hiburan yang tidak ternilai, terutama saat berkumpul bersama keluarga dan rakan-rakan. Ketawa bersama membina kenangan manis dan meningkatkan ikatan antara satu sama lain.

Mereka tidak hanya mengundang tawa, tetapi juga membuka pintu untuk perbualan santai dan momen kebersamaan yang menyenangkan.

Koleksi teka-teki susah gila dengan punchline yang mengejutkan seringkali buat orang tak dapat tahan gelak. Setiap jawapan yang menghiburkan memberikan keseronokan tak terduga, membuatkan suasana jadi lebih ceria.

Tak heran jika banyak orang mencari teka-teki jenis ini untuk melengkapkan majlis mereka dengan gelak tawa.

Menguji minda

Teka-teki lawak memerlukan pemikiran kreatif dan penuh imaginasi untuk mencari jawapan yang lucu dan cerdik. Pemain perlu berfikir secara luar biasa sambil mencuba memahami maksud sebenar di sebalik setiap teka-teki yang diberikan.

Keupayaan untuk menggabungkan unsur logik dengan unsur kejenakaan akan menguji kecerdasan seseorang dalam mencari jawapan yang tepat.

Minda yang aktif diperlukan apabila berhadapan dengan teka-teki lawak yang memerlukan pemikiran luar dari kotak. Ini akan merangsang daya kreativiti dan pembelajaran, menyediakan cabaran mental yang menyeronokkan bagi setiap peringkat umur.

Sesuai untuk seluruh keluarga

Teka-teki lawak sesuai untuk kesemua ahli keluarga kerana ia boleh menghibur dan menguji minda. Melalui teka-teki ini, keluarga dapat bersama-sama menikmati gelak tawa dan pada masa yang sama, menyemai minat terhadap teka-teki dan cabaran intelektual.

Ini juga merupakan cara yang baik untuk mengeratkan hubungan dalam kalangan ahli keluarga, sambil menjalani aktiviti yang menyeronokkan. Di samping itu, teka-teki lawak dapat menjadi pengalaman yang menyeronokkan bagi kanak-kanak dan juga orang dewasa, membolehkan mereka bersama-sama menikmati hiburan tanpa had.

Kesimpulan

Dalam koleksi Teka-Teki Lawak ini, anda pasti akan terhibur dengan jawapan-jawapan yang lucu dan menarik. Penggunaannya bagi menghilangkan stress dan membawa kegembiraan kepada sesiapa sahaja sangat sesuai.

Teka-teki ini juga mempunyai pelbagai jenis yang boleh menguji minda dan kemahiran berfikir secara kreatif. Dengan himpunan teka-teki bodoh tapi logik yang pasti mengundang gelak tawa, setiap pertemuan bersama keluarga dan rakan-rakan pasti penuh dengan keceriaan.

Dengan sedikit beliau teka-teki ini, ia pasti menyegarkan minda dan memberikan kegembiraan kepada pembaca.

Soalan Lazim

1. Apakah itu teka-teki lawak?

Teka-teki lawak ialah soalan atau pernyataan yang kelihatannya teka teki susah gila, tetapi mempunyai jawapan yang mengkelikan dan boleh membuat kita terbahak-bahak.

2. Bagaimana teka-teki ini dapat membuat kita gelak?

Dengan gunakan punchline yang tak terduga, teka-teki lawak boleh mengejutkan kita dan mencetuskan gelak tawa.

3. Bolehkah teka-teki ini dimainkan bersama kawan-kawan?

Sudah tentu! Teka-teki lawak adalah cara terbaik untuk berinteraksi dan berkongsi ketawa bersama kawan-kawan.

4. Adakah semua orang boleh menikmati teka-teki ini?

Ya! Teka-teki lawak direka untuk semua orang, tidak kira umur, supaya semua boleh bersama-sama terbahak-bahak dengan kejenakaan yang disediakan.

Other Journals

Get 10% off your first purchase

Get the 10% coupon emailed to you by today